LONDON Love&Hate 愛と憎しみのロンドン

1999年のクリスマス・イヴにロンドンに。以来、友人達に送りつけていたプライヴェイト・メイル・マガジンがもと。※掲載されている全ての文章の無断引用・転載を禁じます。
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Max Emanuel Cenčić@ウィグモア・ホール

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(2014年12月12日、ウィグモア・ホール)

生で聴いたことの無いカウンターテノールはたくさんいる。中でも、歌唱が既に落ち始めているとの情報を聞いていたマックス・エマニュエル・チェンチッチは聴いてみたかった。

Max Emanuel Cenčić & & Il Pomo d’Oro@Wigmore Hall
https://www.flickr.com/photos/89578620@N00/sets/72157649736051175/

Performers
Max Emanuel Cencic: countertenor

Il Pomo d’Oro

Riccardo Minasi: director, violin

Programme
Vivaldi
Concerto in C for violin RV181a

Albinoni
Pianta bella from Il nascimento dell’Aurora

Caldara
Barbaro, non comprendo from Adriano in Siria

Brescianello
Sinfonia in F Op. 1 No. 5

Gasparini
Dolce mio ben from Flavio Anicio Olibrio

Vivaldi
Mi vuoi tradir from La verità in cimento

Galuppi
Concerto a quattro No. 1 in G minor

Porta
Mormorando quelle fronde from La Costanza Combattuta in Amore

Giacomelli
Sposa, non mi conosci from La Merope


Vivaldi
Concerto in E minor for violin RV277 Il favorito
A piedi miei svenato from Argippo
Anche in mezzo aperigliosa from L’odio vinto dalla constanza

About this concert
Max Emanuel Cencic, recognised worldwide as one of today’s greatest countertenors, has developed the power of expression and technique required to project the spectacular virtuosity of Baroque opera.

The Croatian-born artist began singing with the Vienna Boys’ Choir and launched his solo career as a male soprano in the early 1990s. Since converting to countertenor, Cencic has delivered breathtaking performances of everything from Handel heroes to works by Hasse, Vinci and Vivaldi. His entrepreneurial work to revive rarely heard operas has attracted critical acclaim and a major new recording deal with Decca.

Cencic and Il Pomo d’Oro come to Wigmore Hall, fresh from their recent concert tour of Handel’s Tamerlano, with a programme of early 18th-century operatic showpieces and instrumental works.

(演目の青字が、チェンチッチが歌ったアリア)

 ステイジの照度を一人で5倍以上も高めたジャケットの衝撃が去り、チェンチッチの歌唱に神経を向ける。歌唱は、巧い。コロラチューラはファジョーリの軽やかさ、超絶さには及ばないが、歌われている内容にあわせての場に高揚感をもたらすのは熟練の域だと感じた。

 が、僕にとって一番の問題は、チェンチッチの声に魅力が感じられなかった。巧いのだが、その歌唱を更に高める声の個性がファジョーリやバルトリ、歌い方やアプローチは全く違うが、イギリス人カウンターテノールのイェスティン・デイヴィースの声をひときわ輝かせている煌めきに欠ける。

 そんなことをぶつくさ言いつつも、やはり、普段聴く機会の少ないタイプの歌唱を直接耳にできるのは楽しい。チェンチッチも聴衆の興奮ぶりが嬉しかったようだ。アンコールは、最近発売(か録音)したのがハッセのオペラだからだろう、ハッセのアリアを2曲。これがまた結構難曲にもかかわらず、力強い歌唱で会場も大興奮。どうやらウィグモア・ホールでのデビューだったらしいので、この成功の余韻が消える前に再び来て欲しい。
 
 ブログ仲間による、カウンターテノールの衣装比較。
http://ameblo.jp/peraperaopera/entry-11964282409.html

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