LONDON Love&Hate 愛と憎しみのロンドン

1999年のクリスマス・イヴにロンドンに。以来、友人達に送りつけていたプライヴェイト・メイル・マガジンがもと。※掲載されている全ての文章の無断引用・転載を禁じます。
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ENB/アクラム・カーンの「ジゼル」

2016.09.11
スクリーンショット 2016-09-11 6.26.13
イングリッシュ・ナショナル・バレエのペイジのスクリーンショット)

9月27日、マンチェスターで世界初演になるイングリッシュ・ナショナル・バレエの「ジゼル」。特設ペイジも日を追うごとに内容が増えている。

http://giselle.ballet.org.uk/

 アクラム・カーンによる「ジゼル」という古典バレエの再構築、もしくは全く新しい「ジゼル」がどうなるかはバレエ・ファンの多くが知りたいことだろうと思う。で、物語が発表された。

http://giselle.ballet.org.uk/the-story

The Story

Act I

Giselle is one of a community of migrant workers cast out of their jobs in a condemned garment factory. They seek entry to the place where the factory Landlords live, beyond a high Wall built to exclude them.

Giselle is in love with Albrecht, a member of the privileged class, who has disguised himself as an Outcast in order to woo her. When the Landlords arrive, expecting to be entertained by the Outcasts, Albrecht recognises his fiancée Bathilde among them, and tries to hide. But he is challenged as an impostor by Hilarion, an Outcast who also loves Giselle, and the two men fight. Bathilde’s father confronts Albrecht and he is forced to choose between the two women. When he submits and returns to Bathilde, Giselle is driven to madness. The Outcasts encircle Giselle, and when they move apart, her lifeless body is revealed. The Landlords retreat to safety beyond the Wall.

Act II

In the wrecked and abandoned factory where Giselle and her female co-workers have labored, and many have died, Albrecht confronts and condemns the Landlords. But he flees at the appearance of Myrtha, Queen of the Wilis (ghosts of the factory workers who seek revenge for the wrongs done to them in life). Myrtha summons Giselle into the realm of death and into the company of the Wilis.

Hilarion enters the factory to mourn Giselle. The Wilis surround him, demanding retribution for her death, and he is brutally killed.

Albrecht returns, and the lovers are reunited on the threshold of life and death. Breaking the cycle of violence, Giselle forgives Albrecht and saves him from the vengeance of Myrtha. Giselle departs into death with the Wilis, and Albrecht, now an outcast from his own community, is left to carry the burden of his wrongdoing.


 数年前にバングラデシュで起きた、多数の死者を出した工場火災・崩壊の事件を想起させる内容。ここまで変えるなら、「ジゼル」や「アルブレヒト」の名前にこだわる必要があるのかなとは思う。

 僕の知る範囲では、古典の「ジゼル」はバレエ団による特色の違いはあるのだろうけど、振り付けに関してはあまり大きな変更は無いはず。このカーンの「ジゼル」が成功となった時に、サドラーズ・ウェルズ劇場に試してもらいたいことがある。古典「ジゼル」、マッツ・エクの「ジゼル」、そしてカーンの「ジゼル」を日替わりで観たい。

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